COL·LEGI SANT ERMENGOL
El col·legi Sant Ermengol va néixer amb la voluntat d’oferir a la joventut andorrana una formació integral, inspirada en els valors humanistes i cristians. La seva creació es formalitzà mitjançant l’Acta Fundacional signada per Decret Episcopal l’1 de maig de 1965 per Monsenyor Ramon Iglesias Navarri, bisbe d’Urgell i copríncep d’Andorra, impulsor del projecte educatiu.
Ubicat al Roc de Sant Pere, a Andorra la Vella, el Sant Ermengol es constituí com una institució educativa al servei del país, basada en els principis de l’Església catòlica i propietat del poble andorrà, representat pel seu Patronat Rector, presidit pel bisbe d’Urgell. En el moment de la fundació, la vicepresidència del Patronat corresponia al síndic general, càrrec que exercia Julià Reig, mentre que actualment aquesta responsabilitat recau en el ministre o la ministra d’Educació del Govern d’Andorra.
L’escola va obrir les seves portes el 3 d’octubre de 1966 amb un total de 70 alumnes. El 17 d’octubre de 1966, amb la presència de les principals autoritats eclesiàstiques, civils i salesianes, es feu la inauguració del primer edifici, anomenat Fundacional, amb la nombrosa assistència també de ciutadans i ciutadanes d’Andorra. Aquest immoble acull actualment les etapes de primària, ESO i batxillerat.
“La benedicció i inauguració del primer col·legi netament andorrà, per la seva gènesi i gestació; per ésser obra conjunta de la Mitra i del Molt Il·lustre Consell General de les Valls, en benefici del Principat d’Andorra; per l’entrega que del mateix fem a tots els andorrans i residents a les Valls.” paraules del bisbe Ramon Iglésias Navarri en l’acte d’inauguració.
La direcció i la gestió pedagògica van ser confiades inicialment a la Congregació Salesiana, que durant cinquanta anys va desenvolupar el seu projecte educatiu inspirat en el sistema pedagògic de Don Bosco. Des del juliol de 2016, la titularitat i la gestió educativa del col·legi són confiades a l’Institut de les Germanes de la Sagrada Família d’Urgell, que continua desenvolupant el projecte educatiu del centre amb fidelitat als seus valors fundacionals i al compromís de servei a la societat andorrana.
Al 1972, es realitzen les obres del pati cobert. Posteriorment el col·legi ha anat ampliant les seves instal·lacions, destacant al 1979 l’ampliació de l’ala est, per encabir-hi noves aules i una moderna capella. Al 1981, s’inaugura la piscina coberta i climatitzada. Al 1982 es construiex el petit edifici de la banda oest (el conegut bolet) destinat a acollir els lavabos del pati de la terrassa i l’aula taller en la seva planta superior. Al 1996 entra en funcionament l’edifici Falgueró (educació infantil). Els treballs de construcció d’aquest nou edifici es van iniciar al 1994.
Al 1976, es celebra el 10è aniversari del col·legi amb la publicació d’una memòria que recull els trets fonamentals de la fundació evolució i vida de la institució. Aquell mateix any, amb data 16 de juny, el Patronat signà un conveni amb el Consell de les Valls en el qual el Consell (actualment el Govern) subvenciona l’ensenyament de l’escola.
Durant l’estiu de 1977 es realitza el primer torn de colònies a Castellnou de Bages. Serà l’origen del grup de l’esplai de Sant Ermengol conegut com a “Castellnou.”
Al 1983, el col·legi s’afilia al Secretariat de l’Escola Cristiana de Catalunya.
Durant el 1997 i l’estiu del 1998, s’inicia un procés de reforma d’alguns espais per adequar-los a les noves necessitats educatives. Són un exemple, la secretaria o la nova biblioteca ubicada a la planta 1. A l’estiu de l’any 2000, es renova per complet el passadís d’educació primària.
Al gener del 2001, entra en funcionament la nova cuina del centre. Es completa així la nova reestructuració de cuina, menjador d’alumnes i del personal de l’escola. Els treballs també serveixen per reformar i enjardinar l’entra principal del col·legi.
Durant l’estiu del 2024, es reforma per complet la quarta planta de l’edifici fundacional. L’espai que acollia la comunitat dels salesians, s’enderroca per construir noves aules i sales de reunions. A finals de setembre del mateix any, el ministeri d’Educació espanyol autoritza l’obertura de la modalitat de batxillerat d’Arts (via d’arts plàstiques, imatge i disseny) la qual cosa permet ampliar l’oferta educativa del centre.
L’estiu del 2026, el pati de la terrassa, viu una de les transformacions més significatives amb la creació de noves zones d’ombra i diàleg per als alumnes, una nova il·luminació més eficient del pati i de la torre del col·legi i una renovació total del paviment.
Actualment el col·legi Sant Ermengol, és un centre oficialment reconegut i autoritzat per a impartir dues línies de 2n cicle d’Educació Infantil, dues línies d’Educació Primària, dues d’Educació Secundària Obligatòria (ESO) i les modalitats de Batxillerat de Ciències, Tecnologia, Humanitats, Ciències Socials i Arts (a partir del curs escolar 2025-26).
CENTRES EDUCATIUS SAGRADA FAMÍLIA D'URGELL
Els centres educatius Sagrada Família d’Urgell neixen gràcies al compromís d’Anna Maria Janer Anglarill davant de les necessitats dels seus germans. En una època de guerres, patiment i precarietat, Anna Maria, amb les seves companyes, atén els germans més vulnerables de la societat. El 29 de juny de 1859, funda l’Institut de Germanes de la Sagrada Família d’Urgell, dedicat a l’atenció d’ancians i malalts i a l’educació d’infants i joves.
Actualment, els centres educatius i assistencials vinculats a l’Institut de les Germanes de la Sagrada Família d’Urgell són presents en 11 països.
Coneix el caràcter propi dels centres educatius Sagrada Família d’Urgell AQUÍ.
FAMÍLIA JANERIANA
Visita la web familiajaneriana.org per a més informació.
